Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Όπως έχει αποδειχτεί έως τώρα, οι προβλέψεις των εκάστοτε μνημονίων για αυξήσεις στην τιμή των εισιτηρίων αστικών συγκοινωνιών ή άλλων αγαθών εφαρμόζονται κατά γράμμα. Αυτό αναμένεται να συμβεί με το νέο μνημόνιο που προβλέπει αναπροσαρμογή των τιμών των εισιτηρίων από τη νέα χρονιά ή τουλάχιστον από τον επόμενο Μάρτιο.
Αυτό σημαίνει ότι οι χρήστες των μέσων μαζικής μεταφοράς θα πληρώνουν 25% ακριβότερα τα εισιτήρια σε λεωφορεία, Μετρό, ΗΣΑΠ, Τραμ και Προαστιακό.
Είναι χαρακτηριστικό ότι μέσα σε μία τετραετία οι τιμές των εισιτηρίων έχουν σχεδόν διπλασιαστεί. Παρέμεναν χαμηλές μέχρι το Μάιο του 2008, οπότε υπήρξε η πρώτη μεγάλη αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων, από 0,50 ευρώ σε 0,80 ευρώ.
Σύμφωνα με το νέο μνημόνιο, έως τον ερχόμενο Μάρτιο, τα εισιτήρια σε όλα τα μέσα του ΟΑΣΑ θα κοστίζουν από 1,40 ευρώ 1,75 ευρώ, ενώ το αντίστοιχο τίμημα για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ θα ανέλθει στο 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ.
Καίτοι το υπουργείο Ανάπτυξης έχει σημειώσει ότι στόχος είναι να αποφευχθεί η αύξηση των τιμών στα εισιτήρια, μέσω της πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής, όλα δείχνουν ότι μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2013 οι μετακινήσεις με μέσα μεταφοράς θα γίνουν απρόσιτες.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι «τσαμπατζήδες» αποτελούν πονοκέφαλο για την διοίκηση του ΟΑΣΑ τουλάχιστον τα τελευταία 12 χρόνια! Και όχι άδικα αφού προκαλούν οικονομική αιμορραγία, ύψους 25 έως 37,5 εκατ. ευρώ, κάθε χρόνο. Μάλιστα από το 2000 «σχεδιάζεται» η τοποθέτηση ειδικών μπαρών στις εισόδους των ακυρωτικών μηχανημάτων, όπως και η δημιουργία ηλεκτρονικού εισιτηρίου, μέτρο που έως σήμερα παραμένει εξαγγελία. Πλέον, η εγκατάσταση Ενιαίου Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς, δηλαδή ύστερα από 14 χρόνια από τότε που αρχικά είχε εξαγγελθεί!
Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει έως το τέλος του 2012 τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής, σε ποσοστό 50%, και στο πλαίσιο αυτό από τέλος Σεπτεμβρίου εφαρμόζεται σειρά μέτρων. Μεταξύ αυτών η έκδοση πολλαπλού εισιτηρίου (δεσμίδα των 10 εισιτηρίων) με έκπτωση επί της αξίας του κομίστρου, δωρεάν παροχή στον επιβάτη ενός εισιτηρίου για κάθε δέκα ίδιας αξίας ακυρωμένα εισιτήρια.
Τα συγκεκριμένα μέτρα φαίνεται ότι έχουν αποδώσει καρπούς (άνοδος 9% των πωλήσεων, αύξηση των προστίμων), αλλά για την ώρα φαίνεται ότι δεν είναι ικανά να αποτρέψουν την αύξηση της τιμής στα εισιτήρια, ιδίως από την στιγμή που το μνημόνιο θα αποτελέσει νόμο του κράτους.
dimitris.delevegos@capital.gr
http://www.capital.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου